Skolestarterne våre

Fra barnehage til skole:

Tigerguttklubben er skolestarterne hos oss. Den består av 5-åringene fra Gul og Rød avdeling.

I klubben veksler vi mellom inne og uteaktiviteter, og egne turer. I klubben blir vi kjent med bokstaver, tall, mengder, former og andre temaer som følger årstidene.
Det pedagogiske opplegget planlegges ut ifra rammeplanen, årsplanen og heftet "Lek og læring i skoleforberedende aktiviteter". Vi jobber med å utvikle barnas ordforråd, hvordan de skal formulere seg på en god måte og hvordan vi bruker språk i lek for å få en mer utviklet og avansert lek. Et godt språk vil hjelpe barna i overgangen til skolen på flere måter, identitetsutvikling gjennom språk, mer utviklet emosjonell forståelse og de får en bedre sosiale kompetanse gjennom språk for lettere å bli kjent med andre barn. Måten vi jobber med dette er at vi legger opp aktiviteter som gir oss et grunnlag og et felles tema som vi kan snakke om, undre oss over i fellesskap og på den måten utvikle språket sammen som en felles gruppe. Språk er ikke temaet, men arbeidsmetoden vi bruker.

Tigergutt-barna får på begynnelsen av barnehageåret et fadderbarn. Fadderbarnet er de nye barna på avdelingen. Tigerguttene starter med sitte ved siden av dem i samling, holde hender når de går på tur, hjelpe til i påkledning hvis det trengs, og se litt ekstra etter om de nye barna har det bra på avdelingen. Vi ser at barna vokser på å få litt ekstra ansvar, og de er tydelig stolte over å kunne bidra med omsorg og trygghet.

Vi har stort fokus på vennlighet, vennskap og det å være gode mot andre. Forebygging av mobbing i barnehage og skole er viktig, slik at det å oppføre seg pent med hverandre, andre barn og voksne, foreldre og andre barna møter i barnehagehverdagen er gjennomgående tema. Psykisk og emosjonell helse er et stort tema i den nye læreplanen som kom i 2020. Fokus på eget selvverd, selvbilde, identitetsutvikling og sosial læring vil være en del av vår arbeidsmetode på tigerguttklubben.

Mål for gruppa er å bli mer selvstendig, der barna øver på påkledning, ta imot beskjeder, vente på tur og lytte.

Før skolestart har barnehagen en foreldresamtale om overgang barnehage - skole. Vi bruker Hamar kommunes skjema som heter «informasjon om skolestarteren», hvor vi sammen blir enige om hva skolen skal informeres om i forkant.